5 enkla morgonrutiner som gör dig mer effektiv

En bra start på dagen påverkar hela dagen. Snoozar du för länge och stressar på morgonen? En del dagar vaknar man pigg och utvilad medans andra dagar går det inte lika bra.
Vill du vakna utvilad, ha en bra och produktiv start på dagen? En bra början är att ha regelbundna rutiner på morgonen.

Här får du 5 tips som effektiviserar din start på dagen:

1. Vakna i rätt tid
Försök att lägga dig vid samma tid varje dag och sov inte ut länge på helgerna. Att hitta sin egen dygnsrytm, kommer att hjälpa dig med din inre sovklocka. En del personer är morgonpigga medans andra inte är det.
Alla människor har olika behov av sömn medans de flesta vuxna behöver mellan 6-8 timmars sömn, så behöver ungdomar mer sömn och äldre personer behöver mindre sömn. Vi känner väl till uttryck som ”If you snooze, you lose” men poängen är att det är bättre att vakna vid en tid där du är utvilad och redo för dagens utmaningar. Att få tillräckligt med god sömn gör dig mer produktiv än om du tvingar dig upp tidigt på morgonen.

Relaterat inlägg

Sparka igång din kreativitet

Har du någon gång haft ett problem som du inte haft en bra lösningen på men efter att du givit hjärnan lite distans i en paus från själva problemet, kommit på lösningen kanske efter en god natts sömn eller efter...
Läs mer

2. Förbered dig kvällen innan
Vill du få en bra start på dagen? Bästa sättet är att förbereda sig dagen innan. Börja planera morgondagen redan på kvällen. Gå igenom vad du vill få utfört under morgondagen så är du rätt förberedd.
Planera morgondagen med att lägga fram de kläder du ska ha på dig kvällen innan. Duscha på kvällen och förbered frukost och matlåda. Ett vanligt uttryck är: ”att sova på saken” och ofta är det just då man vet hur problem och utmaningar bäst ska lösas.

3. Få bra morgonrutiner
Hemligheten med att vara snabb och effektiv på morgonen är att vara förberedd. Lättaste sättet att vara det är att ha en och samma morgonrutin varje dag. Gör allt du kan kvällen innan, det kan vara att laga matlåda, förbereda frukosten, duscha på kvällen och att lägga fram de kläder man ska ha på sig under morgondagen.

4. Rör på dig
Gå eller cykla till jobbet! Frisk luft, solljus och att få igång kroppen på morgonen gör att du piggnar till ordentligt! Om du tycker om att vara utomhus kan du ta en joggingtur eller en promenad. Vill du hellre vara inomhus kan du göra yoga i ett par minuter. Har du möjligheten är det en perfekt start på dagen att gå eller cykla till jobbet men har du långt till arbetsplatsen kan du parkera bilen en bit från jobbet eller kliva av bussen en hållplats tidigare.

5. Eat the frog
Uttrycket “Eat the frog” kommer från Mark Twain “If the first thing you do each morning is to eat a live frog, you can go through the day with the satisfaction of knowing that that is probably the worst thing that is going to happen to you all day long.”
Det är vanligt att människor prokrastinerar och skjuter på uppgifter som upplevs som jobbiga, för att I sista stund drabbas av stress och panik för att arbetet inte är klart när slutdatumet närmar sig. Att istället börja arbetsdagen med de tuffaste uppgifterna gör att resten av dagen sen känns lätt och behaglig.

Vinn morgonen och resten av dagen. Du bestämmer hur din dag ska bli!

Relaterat inlägg

6 tips för att bli mer effektiv på jobbet

Drömmer du om minskad stress och ökad kontroll på ditt jobb? Vi vet hur du byter jobbstress och kaos mot lugn och ro samtidigt som du ökar din produktivitet med några enkla lösningar. Att bli mer effektiv kommer även att...
Läs mer

Skriven av Burhan Kesapli

Denna karismatiska herre har ett sött smeknamn med många kalorier, Bullen. Bullen har en intensiv energiförbrukning under dagen och narkolepsi efter 21.30. Drömmer om att springa långt på höga höjder.