6 tips för att bli mer effektiv på jobbet

Drömmer du om minskad stress och ökad kontroll på ditt jobb? Vi vet hur du byter jobbstress och kaos mot lugn och ro samtidigt som du ökar din produktivitet med några enkla lösningar. Att bli mer effektiv kommer även att göra så att du får mer tid till att utvecklas i din yrkesroll samtidigt som din chef kommer att blir nöjd. Våra tips kommer att göra dig till en vinnare i arbetslivet och ge dig mer tid över till din fritid!Bildresultat för work smart not hard

Relaterat inlägg

5 enkla morgonrutiner som gör dig mer effektiv

En bra start på dagen påverkar hela dagen. Snoozar du för länge och stressar på morgonen? En del dagar vaknar man pigg och utvilad medans andra dagar går det inte lika bra. Vill du vakna utvilad, ha en bra och...
Läs mer

  1. Planera din dag
    Titta igenom din kalender och skriv en att-göra-lista. Sätt en prioritering och kategorisera dina uppgifter. Fördela sedan arbetet över pågående arbetsdag, förberedelser inför morgondagen och uppgifter som kan vänta tills den kommande veckan eller månaden. Så avsätt lite tid och du kommer att få direktbelöning i form av en känsla av kontroll. På sikt kommer detta system att hjälpa dig att slappna av, minska jobbångest och göra det lättare att koppla bort jobbet när du väl är ledig.
  2. Skapa påminnelser
    Sätt alarm både dels för möten och viktiga åtaganden men även för när det är dags att avsluta din arbetsdag och springa till bussen eller hämta på förskolan. Detta kommer definitivt att göra att du blir mer närvarande och förebygga stressen i din vardag.
  3. Undvik multitasking
    Oavsett om du har jobbat länge på din arbetsplats, om du precis fått ett nytt jobb, om du jobbar för en stor koncern eller om är småföretagare så brottas vi med samma utmaning. Vi vill alla försöka göra flera saker samtidigt. Det låter ju effektivt men i själva verket reducerar multitasking din koncentration och ditt fokus. Nyckeln till framgång är snarare att prioritera en sak i taget och bortprioriterat allt annat för en liten stund.
  4. Ät mellanmål på jobbet
    Att jobba kräver energi! Därför är det viktigt att du ser över vad du äter och dricker på jobbet. Se alltid till att ha någon frukt, nötter eller powerbar på ditt skrivbord för att undvika blodsockerfall och påföljande humörsvängningar. Kaffe är för många oumbärligt men byt gärna ut någon kopp mot vatten så håller du dig pigg och glad hela dagen.
  5. Rör på dig
    Undvik stela axlar och gamnacke och unna dig en rast där du får ökad koncentration genom lite träning. Förutom att se till att stå upp med jämna mellanrum kan du få till lite vardagsmotion genom att ta en promenad runt kvarteret, springa i några trappor eller varför inte be kollegan vara med på några stretchövningar vid datorn?
  6. Organisera ditt skrivbord
    Har du det stökigt på din arbetsplats så utsätts du för mer stress eftersom hjärnan försöker skapa ordning i oredan. Utan struktur och ordning kommer du både att bli trött och får mindre gjort. Hur får du ordning och reda på ditt skrivbord? Köp några fina lådor, burkar och skapa en vana att städa upp innan du går hem för dagen, både i datorn och på ditt fysiska skrivbord. Det kommer definitivt att ge dig ett ökat flow och gör arbetsmiljön trevligare
Skriven av Burhan Kesapli

Denna karismatiska herre har ett sött smeknamn med många kalorier, Bullen. Bullen har en intensiv energiförbrukning under dagen och narkolepsi efter 21.30. Drömmer om att springa långt på höga höjder.