Det finns för många dåliga chefer | Easy Teams

    Det finns för många dåliga chefer

    Lagom till det nya året började det blossa upp en del studier som påvisade att vi faktiskt inte är produktiva på distans…  Vänta nu? Det är ju framtidens arbetsplats. Det skrevs ju spaltmeter om hur vår produktivitet ökade? Var det en lögn eller hejarop från oss ondskefulla genier som tillhandahåller digitala verktyg?

    Studier som denna visar att 49% av de tillfrågade IT-cheferna vill hämta ”hem” sin personal när vaccinet är på plats och rekommendationerna ändras. (Med hem menar jag kontoret). Den säger också att 47% har sparkat en anställd på grund av minskad produktivitet samt att 85% planerar att övervaka medarbetarna mer noggrant under 2021.

    Spontant låter det inte så bra, är vi som jobbar hemma sådana lökar? Jag vet inte riktigt. Även om jag motvilligt måste erkänna att jag i torsdags kollade på en dokumentärfilm om världens giftigaste manet i 45 minuter på arbetstid. Men okej, jag ska väl inte låta mina manet-studier definiera min prestation i helhet.

    Jag ska gå till botten av det här genom att använda min egen slutledningsförmåga som självutnämnd digital-vetare och ge dig, kära läsare, lite insikter utöver det vanliga. Men först, lite fakta om maneter;

    Sidospår: Maneter

    Ett av världens giftigaste djur är Kubmaneten (Box Jellyfish). Dess gift kan döda en människa inom en timme. Skrämmande eller hur? Kubmaneter kommer i olika storlekar och sorter, en av de heter Irukandji och är inte större än din nagel men bränns då har du ett problem då dess gift paralyserar stora delar av vårt nervsystem.

    Maneten är som vanligast utanför Australiens norra kust men har även syns till i Thailand. Irukandjin är döpt efter folket med samma namn vars land sträcker sig längs den delen där maneten upptäcktes.

    Har vi blivit slöfockar av att jobba hemifrån?

    På rak arm kan jag inte med säkerhet säga att vi blivit varken mer eller mindre produktiva. Jag får helt enkelt förlita mig på studier, min egen magkänsla och upplevelser. I det här fallet finns det ju uppenbart två läger, så nu är det dags att välja sida!

    De studier jag läst gör mig inte så mycket klokare, främst för att de går åt båda hållen. Dags att dra igång hjärnkontoret.

    Personligen skulle jag bedöma min prestation likvärdig som om jag hade varit på kontoret. Det finns dagar då jag tappar fokus mer än vanligt men också de där jag presterar mer än en normal arbetsdag. Så i det stora hela tar det ut sig, jag fastslår att jag fungerar lika bra hemma som på kontoret.

    via GIPHY

    Så nej, jag tror inte vi blivit slöfockar av att jobba hemifrån, jag tror vi levererar minst lika bra på hemmaplan, vi kanske inte har samma kontinuitet som tidigare men prestationen är densamma. Lägg då till att vi faktiskt mår bättre av friheten av hemarbete och att livspusslet klaffar betydligt bättre. Så egentligen bara positiva saker (om du frågar mig).

    Men vad föranleder då problemet och varför upplever många chefer en minskad prestation hos medarbetarna?

    • Saknar vi verktygen för den digitala arbetsplatsen?Tar saker längre tid än normalt? Väntar du svar på ett mejl du skickade för två dagar sen till kollegan som inte svarat sen Dackefejden? Har telefonen blivit ditt primära arbetsverktyg istället för datorn? Är er internkommunikation under all kritik?
    • Litar vi inte på varandra?
      Kan det vara så enkelt att vi inte litar på varandra? Är det så att chefen tror att alla anställda spenderar dagarna med att lära sig om maneter?
    • Får vi inte rätt stöttning och coachning?
      Att jobba i en digital arbetsplats är något nytt för de flesta. En utspridd organisation kan vara klurigt i början. Det ställer helt andra krav på medarbetarna och ledarna. Att coacha någon på distans är annorlunda och utmaningarna vi ställs inför är nya. Det kräver en ny typ av ledarskap.
    • Mäts vi mer nu än tidigare?
      Troligtvis, många jag pratar med har dagliga standups och avstämningar vilket de absolut inte hade tidigare. Nya mätvärden och KPI:er är bara något av det som har blivit mer och mer vanligt i den digitala arbetsplatsen.Okej, nu är jag något på spåren.

    Slutsats

    Kan det vara så enkelt? Att många företag egentligen bara bytte arbetsplats, från kontoret till hemmet. Om flytten skedde utan större förändringar i form av arbetssätt, verktyg, stöttning så är det inte konstigt att studier påvisar att medarbetare presterar sämre. Anledningen? De har inte rätt förutsättningar

    Men vem är då syndabocken och vem håller jag ansvar för att det gått åt skogen (enligt studierna) jo chefen. Det är ditt fel. Låt mig förklara varför

    via GIPHY

    • Digitala verktyg 
      Om avsaknaden av rätt digitala verktyg försvårar det dagliga arbetet ligger ansvaret på dig att fixa det. Se till att dina medarbetare har rätt förutsättningar för att lyckas. Här kan du läsa mer om digitala verktyg
    • Ett distansteam kräver nya arbetssätt
      När man jobbar på distans är förtroende A och O. Skapa en digital kultur som ökar er produktivitet så att du slipper oroa dig för att dina medarbetare tittar på dokumentärfilmer.
    • Du måste bli en digital ledare
      Jag förstår att det kan vara krångligt. För även ditt jobb ändrades. Över en natt. Du gick från att ”bara” vara en chef till att vara en digital chef utan att ha fått någon vidare utbildning i det. (Gnäll uppåt, med andra ord. Prata med din chef)
    • Du borde ha hittat slöfockarna innan, vi har alltid funnits! 
      Om dina medarbetare helt plötsligt börjar mätas och du hittar slöfockarna kan jag meddela dig att det är inget nytt. De har alltid varit slöa, bara att du inte gjort ditt jobb och mätt dem förens nu. Hur man jobbar med målsättning i en digital arbetsplats hittar du här

    Food for thought

    Visst är det intressant att svaret på frågan ofta är att sparka en anställd och inte chefen. Egentligen raka motsatsen i sportvärlden. När till exempel ett sportlag förlorar är det sällan spelarnas fel, det är tränarens (chefens) fel och det är hens huvud som rullar och inte spelarnas. Medan vi i företagsvärlden i regel skyller dåliga prestationer på medarbetarna och inte ledaren.

    Men det slutar väl nu? När jag en gång för alla visat att det är ledarnas fel när individen eller gruppen misslyckas.

    Med förhoppning om ett fantastiskt välmående, Filip (anställd INTE chef)

    Vill du veta mer om vår smarta telefonväxel?

    Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.


      Skriven av

      Filip Flink

      Självutnämnd digitalvetare som ser trender innan trenden själv ser det. Har även en förmåga att överdriva saker. Fast bara ibland.