Del 1: Varför ska man ha en telefonväxel?
Vilka företag behöver en telefonväxel och vad är syftet? Behöver småföretag en telefonväxel och hur många anställda behöver man vara...
Läs merNyanställningar. Nya avdelningar. Nya kundgrupper. Nya IT-system. Nytt kontor i Borås, Uppsala eller Karlstad. Digitaliserade arbetsprocesser. Produktlanseringar. Agil-projekt.
Varje företag är i ständig förändring.
Att era verktyg följer med – och stöttar – er när ni förändras är inte bara smidigt. Oftast är det en förutsättning för att förändringarna får de affärsmässiga resultat ni är ute efter.
Växelns samtalsflöde och funktioner är en sån sak. Om inte era samtalsflöden backar upp ert nya sätt att arbeta blir det snart friktion både hos personalen och kunderna. Samtal missas och kunderna hamnar hos fel person, eller får långsammare service.
Att i det läget dra slutsatsen att ”växeln inte fungerar som den ska” ligger nära till hands.
Men är det växeln som är otillräcklig – eller är det bara så att den inte är optimerad för företagets nya verklighet?
Vår gissning är att det – i många fall – är det senare av de två alternativen. Särskilt om du har en modern molnbaserad växel som du enkelt kan förändra och bygga ut (som *humblebrag* Easy).
”Rätt växel låter alltså behoven styra ert samtalsflöde och ni ändrar det snabbt och enkelt när det behövs.”
Vi har programmerat upp tusentals växlar, i alla typer av företag och organisationer. Enligt vår erfarenhet ser man oftast över sina samtalsflöden i samband med att man byter eller uppdaterar företagets växel. Sen ligger det fast, särskilt om man har en ”klassisk” växel som har ett par år på nacken.
Men ni har mycket att vinna på att företagets samtalsflöden är lika levande som resten av företaget. Därför är det viktigt att med jämna mellanrum se över arbetsflödet och arbetsmönstret och fundera på hur er telefonväxel på bästa sätt kan avlasta dig och dina kollegor och ta hand om inkommande samtal på ett effektivt sätt.
Om ni är som de flesta andra företag, är telefonin fortfarande det vanligaste sättet som nya och befintliga kunder kontaktar er. Är den dåligt optimerad riskerar ni att gå miste om många samtal och förlora intäkter. Rätt flöde – å andra sidan – sparar massor av tid och energi. Energi som ni kan lägga på att utveckla och driva verksamheten.
Tänk på det här inför en större förändring:
Prata samtalsflöden med oss!
Hur kan din växel stötta dig och dina kollegor och göra att ni arbetar mer effektivt? Prata med oss! Vi har lång erfarenhet av att optimera samtalsflöden och växelfunktioner så att växeln blir den ”tolfte spelaren” som effektiviserar och underlättar arbetsdagen.
Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.