6 tips för att bli mer effektiv på jobbet
Drömmer du om minskad stress och ökad kontroll på ditt jobb? Vi vet hur du byter jobbstress och kaos mot...
Läs merInterkommunikation är hett. Riktigt hett. Faktum är att det är så hett att många företag idag lägger mer pengar på internkommunikation än extern kommunikation. Enligt SCB lägger, till exempel, företag med upp till 50 anställda nästan 60% av sin kommunikationsbudget på kommunikation som riktar sig till den egna organisationen.
Och det är inte så konstigt; effektiv internkommunikation är nyckeln till en fokuserad organisation, engagerade medarbetare och nöjda kunder.
Men det är något som skaver.
Svenska företag lägger strax över 41 miljarder på internkommunikation, enligt SCB:s officiella statistik. Detta kan jämföras med 66 miljarder för externkommunikation.
Samtidigt tas just internkommunikationen upp som orsak när kriser uppstår, när förändringsarbete inte går som tänkt eller när det sker missar i det löpande arbetet.
Deadlines missas på grund av bristande intern kommunikation mellan projektledare och produktion.
Kunder får inte återkoppling i tid när sälj har lovat saker som support inte kan leverera.
Saker ”hamnar mellan stolarna”.
Oftast går det bra ändå.
Men borde inte något som tar upp till 60% av kommunikationsbudgeten göra ett bättre jobb?
Faktum är att vi har mycket att lära av vår marknadskommunikation för att optimera vår internkommunikation.
Börja med begreppet kommunikation. Skillnaden mellan kommunikation och information är att kommunikation involverar både mottagare och sändare. Kommunikation innehåller såklart information, men information är bara just information.
Därför är det viktigt att gå från att ”dela information” till att kommunicera.
Många företag har mängder med information. Den läggs på alltifrån intranät till ärendesystem och i filmappar. Men för att det ska bli kommunikation måste det alltså involvera både sändare och mottagare.
Så för att börja kommunicera med medarbetarna är det alltid bra att börja med att mappa upp vem, eller vilka, som är mottagare och sändare i organisationens olika delar.
Om du inte redan gör det idag, börja alltså målgruppsanpassa interkommunikationen, precis på samma sätt som din externa kommunikation. Och gör det på allvar. Se till att de som ska ha tillgång till informationen får det och att det är enkelt att kommentera och diskutera informationen.
Om du har gjort det, har du – faktiskt – kommit längre än väldigt många andra.
Se sen till att skapa effektiva arbetssätt och verktyg för dessa ”interna målgrupper”.
Vi har hjälpt hundratals företag med smart verktyg för internkommunikation. På vägen har vi lärt oss många nyttiga lärdomar. Här har vi därför sammanställt 5 saker som du kan göra för att komma igång:
involvera medarbetarna, direkt i informationsflödet. Och att skapa kontext kring informationen. Vi måste riva pyramiderna
Dela epost i chattkanaler snabbt och enkelt
När internkommunikationen inte är bra och strukturerad finns det risk för att:
Därför finns det mycket att vinna på att göra vår interna kommunikation mer effektiv och engagerande. Det motiverar och väcker organisationen. Det blir roligare att jobba och man får känslan av att man är delaktig och att ”vi rör oss framåt”. Vi undviker att saker hamnar mellan stolarna.
Detta genomsyrar alltifrån ledningen till chefer, teamleaders och medarbetare. Syftet med intern kommunikation är att alla i företaget är välinformerade om vad som sker i företaget för att jobba effektivt och få en sammanhållen, engagerad företagskultur.
Vill ni veta mer om hur Easy Teams kan hjälpa er att skapa en mer effektiv och engagerande kommunikation i ert företag eller organisation? Prata med oss, vi berättar gärna mer!
Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.