Jobba hemifrån: framtidens arbetsplats. | Easy Teams

Jobba hemifrån: framtidens arbetsplats.

Människan har i alla tider älskat att gissa, drömma och spekulera om framtiden. Vem har inte suttit i en bilkö (speciellt på Essinge-leden) och drömt om flygande bilar? Undertecknad inkluderad och jag ser det som ett stort misslyckande att vi inte är där ännu. Gjorde en snabbsökning och hittade en artikel som berättar att teknikjätten Bosch ska lösa detta 2023. Inte så långt borta alltså. Men nog om flygande bilar. Du har troligtvis klickat dig hit för att du är intresserad att läsa om framtidens arbetsplats, att jobba hemifrån och varför det är ”det nya”

En glimt av framtiden – jobba hemifrån

På grund av rådande omständigheter världen över beordrades många att jobba hemifrån. Det blev vår samhällsplikt att minska smittspridningen och vi fick över en natt spana rakt in i framtiden. Väl där möts vi av en mängd nya termer så som digital arbetsplats, samarbetsverktyg och UCaaS. Termer som dessa är vardagsmat i framtiden för där äter du videokonferenser till frukost, delar skärm till lunch och dricker en digital kaffe kl. 14.

Är framtiden här för att stanna?

Ja, om du frågar mig. Framtiden borde vara här för att stanna. För visst vore det konstigt om inte fler arbetsgivare erbjuder sina anställa att jobba hemifrån framöver. I alla fall innan 2023 – om vi inte vill se oss slagna av flygande bilar. Det finns en uppsjö av fördelar med en digital arbetsplats. Den ekonomiska är en. I en undersökning som gjorde 2017 uppgav de tillfrågade att de kunde tänka sig 8 % lägre lön i utbyte mot att fritt välja arbetsplats. Om det var att jobba hemifrån eller utomlands spelade ingen roll, friheten och flexibiliteten betydde mer än de där extra 8 %:en den 25: e.

Fördelarna med att jobba hemifrån är många. Här kommer några:

  • En ökad flexibilitet
    Du blir inte geografiskt bunden och kan jobba vart du än är. Dina projekt och arbetsuppgifter flyter på precis som tidigare. Även arbetsgivaren har en fördel här. Genom att erbjuda en digital arbetsplats expanderas upptagningsområdet vid nyanställning och du får rätt kandidat till rätt lön.
  • Minskad klimatpåverkan
    Genom att minska resandet i form av “onödiga” resor till kontoret och möten minskar du ditt klimatavtryck. Digitala möten är såldes bra för både miljön och tiden.
  • Lägre kostnader
    Fler och fler erbjuder free seating på arbetsplatser och då har man inte räknat att alla ska vara på kontoret samtidigt. Även om antalet anställda kanske ökar minskar storleken på lokalen vilket innebär en betydligt lägre kostnad.
  • Nöjdare personal
    Du har säkert känt en bättre balans under denna period du jobbat hemma. En balans mellan privat- och arbetsliv. Även om du (till din arbetsgivares stora missnöje) slängt in en tvättmaskin eller två under arbetstid så får du faktiskt mer gjort om dagarna då störningsmomnten är mindre och kafferasterna kortare.

 

Vad behövs för att kunna jobba hemifrån?

Vid det är laget har du nog greppat fördelarna med att jobba hemifrån men för att denna tidigare utopi ska bli möjlig krävs såklart förberedelser, förändringar och digitala strategier. Att bara erbjuda den digitala arbetsplatsen fungerar inte i praktiken. För att lyckas med distansarbetet behöver ni en naturlig mittpunkt för all er kommunikation. Den blir viktigare än någonsin nu eftersom du och dina kollegor kan befinna er hemma, på landet eller framöver även utomlands.

Relaterat inlägg

Internkommunikation: 5 konkreta saker som du kan göra för att förbättra företagets interna kommunikation

Interkommunikation är hett. Riktigt hett. Faktum är att det är så hett att många företag idag lägger mer pengar på...

Läs mer

Enter: Easy Teams

Med Easy Teams har du och dina kollegor allt ni behöver för att lyckas med distansarbetet. Vi har sedan länge drivit den digitala arbetsplatsen och erbjuder ett modernt samarbetsverktyg med en inbyggd telefonväxel. På så sätt samlar ni intern och extern kommunikation och skapar en sömlös upplevelse för er och era kunder.

Easy Teams är inte bara ett fantastiskt samarbetsverktyg för ditt företag. Eller en grym telefonväxel. Easy Teams är både och. Det gör att du kan hålla videomöten, ta emot samtal, chatta med kollegor och kunder och dela dokument – allt i samma arbetsflöde

Med Easy Teams kan du:

  • Hålla videomöten
    Oavsett om ni har en daglig uppstart med teamet eller ett möte med en kund ansluter alla lika enkelt. I Easy Teams har du en kraftfull inbyggd videotjänst där du inte bara kan schemalägga och ha spontmöten utan även växla mellan ljud och video i ett pågående samtal. Eller varför inte dela din skärm när du ändå håller på.
  • Hålla ihop teamet med snabb kommunikation
    Eftersom du och dina kollegor inte nödvändigtvis sitter bredvid varandra – eller på samma kontor behöver ni enkelt och snabbt kunna kommunicera med varandra. Med 1:1-chatt eller gruppmeddelanden får du ut budskapet snabbt och ni minimerar e-postspammen.
  • Ta chattandet till nästa nivå
    Det digitala kontoret ställer krav på ordning och reda. Filer, meddelanden och e-post samlas på en och samma plats där du enkelt hittar det du behöver. Delar du en fil i en kanal kan du och dina kollegor snabbt diskutera ändringar innan ni skickar den vidare till er kund.
  • Jobba hemifrån i projekt och team
    För att inte riskera att era projekt stannar av behöver ni ett digitalt projektrum. Inne i Easy Teams kan ni ha projektspecifika kanaler där ni samlar allt som rör de olika projekten. På så sätt minimerar ni risken att missa viktiga deadlines och det blir tydligare vem som gör vad. Det bästa av allt? Du slipper onödig e-post.
  • Bjuda in gäster, leverantörer och kunder
    Möten flyttas även in i den digitala världen och du kan, med Easy Teams, bjuda in gäster i er digitala arbetsplats. Om du har ett projekt som inkluderar tre kollegor och två externa parter kan ni enkelt ha all kommunikation samlad på en plats. Gästerna chattar, delar filer och deltar i videomöten precis som du. Gäster är och förblir kostnadsfria i Easy Teams.
  • Administrera, lägga till och ta bort
    Den inbyggda växeln och telefonin är kraftfullt och innehåller allt du kan tänka dig behöva. Era inkommande samtal hanteras och schemalägg direkt i applikationen. Nya ljudfiler, svarsgrupper och användare skapar du med några knapptryckningar. Med vår smarta wallboard får du även en överblick hur era svarsgrupper presterar i realtid, på så sätt behöver du aldrig oroa dig att ingen gör sitt jobb!
Relaterat inlägg

Jobbar du i projekt? Förenkla projekthanteringen med Easy Teams

Jobbar du ofta i projekt? Då kommer du att älska Easy Teams. Vår plattform, som kombinerar telefoni och samarbetsverktyg, är...

Läs mer

Har du vad som krävs för att jobba hemifrån?

Om inte, ta kontakt med oss så hjälper vi dig! Vi har över 10 års erfarenhet av jobba hemifrån. Vi vet precis hur du ska göra för att kunna hinna tvätta en extra maskin tvätt när du jobbar hemifrån 😉

 

Vill du veta mer om vår smarta telefonväxel?

Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.


Skriven av

Filip Flink

Eller Felipe, hans spanska alter ego. Båda Filip och Felipe är sociala och utåt. Den ena pratar taxi-spanska medan den andra pratar i en spansk taxi.