Nääämen, ska vi ta och börja ses på riktigt nu eller? | Easy Teams

    Nääämen, ska vi ta och börja ses på riktigt nu eller?

    Nu har ett år passerat sedan väldigt många av oss öppnade upp hemmet som vår nya arbetsplats.  Vi åkte hem från kontoret med en laptop under armen och vi satte oss i soffan, vid köksbordet eller i sovrummet. Världen ruskades om, och ingen lämnades opåverkad.

    Snabbt placerades vi alla i samma låtsasvärld och känslan var att tiden stod stilla under en kort stund. Sen slog det till.

    Vi började mötas digitalt som aldrig förut. Vi började till och med aktivera video för våra samtal. Vi utforskade, testade, lekte. Som barn på en vuxens arena.

    Allt detta skedde med känslan av att vi var i en högst tillfällig situation. Ett tillfälligt problem, med tillfälliga lösningar.

    Foto av Ketut Subiyanto från Pexels

    Lärdom, någon?

    Ja, visst har vi lärt oss mycket av det här året. Vi har lärt oss att vi är kapabla att ställa om och att vi faktiskt kan mötas ändå, digitalt.

    Vi har också lärt oss att stereotypen om hemmajobbare inte stämmer. Du vet den där idén om att hemmajobbare gör allt annat än att just arbeta. Det vi inte visste var att nya stereotyper skulle födas, som den byxlösa kollegan med nystruken skjorta.

    Så. Vi har alltså lärt oss att arbeta hemma och vi har lärt oss att mötas digitalt. Men helt ärligt, hur är egentligen kvalitén på våra digitala möten? Alltså, i förhållande till den kvalitet vi faktiskt skulle kunna ha med de produkter och tjänster som finns tillhands.

    Hur många svarta siluetter har du sett på skärmen det senaste året? Hur många taklampor och näsborrar har du mot din vilja stirrat in i? Hur många frysta bilder, skrapande röstljud och helt galna bakgrundsbilder?

    via GIPHY

     

    Värst är nog ändå de fall där video över huvud taget inte är påslaget. Skulle du acceptera om en av dina mötesdeltagare gömde sig under konferensbordet på månadsmötet?

    Jag menar att vi har en sak kvar att lära oss. Att ses på riktigt. Digitalt.

    Jag vill också nämna att det senaste året har haft en enorm påverkan på oss som leverantör, och för de tillverkare som i sin tur är våra leverantörer. Kombinationen av utmaningar kring personal, produktion och logistik samt en dramatisk ökning av efterfrågan var helt enkelt en ekvation som inte gick ihop.

    Detta ser vi fortfarande idag spår av, även om det blir mycket bättre varje dag som går. Men nu har vi som samhälle lyckats ta oss förbi den högsta av trösklar, nämligen medvetenheten. Vi vet nu om att en hybrid arbetsplats är viktig, det är så att säga högt på agendan.

    Nu är det dags att sätta den nya standarden för just denna arbetsplats. Nu börjar nästa fas för oss som leverantör och för dig som användare.

    Prova Easy Teams UCaaS kostnadsfritt

    Vi är en produkt av vår historia

    Att kvalitén på våra digitala möten inte håller högsta klass är ju egentligen inte speciellt konstigt. Fram till år 2020 så har det fysiska mötet dominerat vår möteskultur. Naturligt så.

    Det digitala mötet har varit ett komplement till det fysiska mötet. Därför har vi varit oerhört accepterande till bristande kvalitet. För vi skulle ju ändå ses fysiskt nästa vecka, eller hur?

    Men vad händer när rollerna än omvända, när det fysiska mötet är i minoritet?

    Hur jobbar vi imorgon, och dagen efter det?

    Enligt Global Workplace Analytics kommer en majoritet av oss (som kan) arbeta minst 2 dagar i veckan hemifrån efter pandemins slut. Alltså, vår nya normalsituation kommer inte att fullt ut vara den som vi hade före pandemins start.

    Det vi har att göra med är en fantastisk, dynamisk och hybrid mötesplats. Denna hybrida mötesplats innehåller hemmet, arbetsplatsen på kontoret och mötesrummet på kontoret. Tre lika viktiga platser som vi nu på riktigt måste förhålla oss till.

    Hemmet är alltså inte en tillfällig arbetsplats, utan måste betraktas som ett permanent tillägg som behöver en permanent lösning.

     

    Hur ska vi göra för att börja mötas på riktigt då?

    Steg 1 – inställning

    Vi har tillsammans tagit ett stort kliv in i den digitala mötesvärlden, men för att vi ska kunna börja ses på riktigt så måste vi först ha rätt inställning. Det handlar om vår definition av hemmet som arbetsplats och den status vi ger det digitala mötet. Jag menar att det finns två saker som vi behöver bestämma oss för.

    • Vi behöver ha inställningen att ett digitalt möte är ett riktigt möte, och att ses digitalt är att ses på riktigt.
    • Vi behöver ha inställningen att hemmet inte är en tillfällig lösning, utan en permanent arbetsplats som är lika viktig som det gemensamma kontoret.

    Kan vi enas om detta så har vi en riktning som kommer att leda oss rätt.

    Steg 2 – beteende

    Ett möte är bara så bra som mötesdeltagarna gör det. Vi måste börja bli mer medvetna om vad vi gör, hur vi syns och hur vi hörs. Det är enkelt att i sitt inre dra ett streck i sanden och placera fysiskt respektive digitalt möte på varsin sida, och därmed behandla dom på två helt olika vis.

    Tanken på att vi kan förhålla oss till gruppen och mötet på olika sätt beroende på om vi ses fysiskt eller ej behöver vi komma från, annars går det helt enkelt inte att uppnå samma dynamik i det digitala mötet som i det fysiska.

    Photo by Jason Strul

    Ett exempel. När jag sitter med mina kollegor runt konferensbordet så är jag väldigt medveten om hur jag beter mig och vad jag förmedlar, även om jag vid stunden är passiv i mötet. Jag visar att jag lyssnar genom att nicka, att jag håller med genom att jaka eller att jag är skeptisk genom att grimasera.

    I ett digitalt möte är det väldigt lätt att ta rollen som osynlig deltagare, för det känns som en annan slags mötesform. En mötesform där det är okej. För där är strecket draget i sanden.

    Det finns också ett antal konkreta saker vi alla kan göra för att bidra till att ökad samhörighet och dynamik i det digitala mötet. Här är några av dom.

    • Använd inte mute. Sekunden som du stänger av din mikrofon stänger du också av möjligheten till spontan feedback, uppmuntrande hummande osv. Alla dom spontana läten som vi gör i ett fysiskt möte och som är skillnaden mellan möte och monolog.

      Använder du ett bra headset så finns det ingen anledning att stänga av mikrofonen.

    • Se till att du syns bra. Respektera dina mötesdeltagare genom att inte bara aktivera video av ren slentrian. Säkerställ att du är inramad på ett trevligt sätt och att ljuset faller dig, inte bakom dig. Två väldigt enkla saker som gör en värld av skillnad.
    • Bjud inte in vem som helst till mötet. Ställ dig den här frågan innan du skickar mötesinbjudan: hade jag bjudit in den här personen om det varit ett fysiskt möte?

      Det är väldigt enkelt att bjuda in personer till ett digitalt möte. Kanske för enkelt.

      Har du testat att ha ett fysiskt möte där flertalet personer är helt ointresserade av mötets innehåll och där några av dom dessutom gömmer sig under bordet?

    Steg 3 – produkter

    Fråga dig själv hur du vill kunna arbeta och kommunicera. Inte hur du gör idag, utan vad du önskar. Hela poängen med att skaffa bra utrustning är att höja nivån för dina möten och för din arbetssituation.

    Är du i en miljö där du vill kunna skärma av en massa oljud omkring dig? Har du ett hemmakontor där du skulle vilja kunna röra dig mer fritt under dina samtal? Vill du kunna lyssna på musik när du arbetar? Vill du kunna genomföra dina möten utan att använda headset?

    Om du har en känsla av vad du önskar så blir valet enklare, och jag tror att du vet vad du önskar om du bara tar en sekund och funderar på saken.

    Vill du veta mer om vilka produkter som finns och vad som kan tänkas passa dig så rekommenderar jag dig att ta kontakt med gänget på Easy. MEN. Jag kan givetvis inte låta blir att ge några roliga rekommendationer.

    Vi har otroligt många spännande nyheter från alla våra tillverkare, men för att göra det så svårt som möjligt för mig så har jag bestämt mig för att rekommendera en produkt per tillverkare. Håll till godo.


    Poly Studio P15 – en produkt för allt

    Det här är en nyhet som lanserades i februari och som med andra ord är helt ny på marknaden. Med den här produkten har Poly låtit allt det som är bra i deras portfölj sammanstråla till en enda fantastisk personlig device. Detta är alltså marknadens första videobar som på riktigt är gjord med personligt bruk i åtanke.

    Poly Studio P15 är en kombination av en professionell 4K-kamera med förbättrat ljusinsläpp, tre riktade mikrofoner för kristallklar ljudupptagning, kraftfull högtalare samt integrerad USB-hub med 2 USB-A-uttag.


    Jabra Evolve2 85 – ett monster med en kärleksfull beröring

    Det här är ett större headset rent fysiskt, men det är så otroligt mjukt och behagligt att bära. Evolve2 85 är en som en kär gammal vän, som följer med mig överallt i livet. Det finns nästan inget scenario där detta headset inte är aktuellt. Man skulle faktiskt kunna säga att alla vägar leder till Evolve2 85.

    Vill du lyssna på musik med djup bas och HiFi stereo? Kanske dölja mikrofonen samtidigt? Vill du stänge ute omgivningsljud för den du pratar med? Vill du stänga ute omgivningsljud för dig själv? Vill du visa omgivningen att du inte vill bli störd? Behöver du ett headset till din laptop? Till din mobil?

    Evolve2 85 är svaret.


    Konftel Cam10

    Det finns en produkt som jag har saknat under en längre tid. En produkt som inte funnits i vårt sortiment. Jag har saknat en riktigt potent personlig kamera till en väldigt bra prispunkt. Guess what? Nu har vi den!

    I februari lanserades Konftels nya personliga kamera Cam10. Det var en efterlängtad produkt för många och hittills har den inte gjort någon besviken. Jag skulle vilja säga att det här är den perfekta produkten för dig som redan har ett headset eller en konferenshögtalare. Eller ja, det är faktiskt den perfekta produkten alldeles oavsett om du har ett headset eller en konferenshögtalare.

    Bra specifikationer, stabilt hög kvalitet, attraktiv prispunkt samt god produkttillgänglighet is the name of the game.

    Vill du veta mer om vår smarta telefonväxel?

    Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.


      Skriven av

      Petter Damré

      Nordic Head of Marketing på Isicom Digital mötes-pionjär med stenkoll på hårdvara, mötesetik och annat smått och gott.