Riskerar du att bli en distans-zombie? | Easy Teams

    Riskerar du att bli en distans-zombie?

    Har du hört talas om en distans-zombie? Inte det? Så här ligger det till. Det är en av dom vanligaste biverkningarna av att jobba hemifrån och drabbar dom som fastnat i ekorrhjulet. (Oroa dig inte. Det drabbar även dom bästa)

    Vi backar bandet.

    Du fixade till ditt hemmakontor, kanske en skräm, tangentbord, mus, hörlurar och en kontorsstol. Men tiden gick och du blev FÖR bekväm. Så bekväm att det nu gått tre dagar sen du lämnade huset. Frukten är sen länge slut, mjölken börjar nå keso-stadiet och det är bara hörnbiten kvar av brödlimpan. När var det senaste du hade på dig något annat än dina mjukisbyxor? Känner du igen dig?

    Du har blivit en distans-zombie.

    Distansarbete (som är bra för produktiviteten) gör att du (enligt studier) arbetar mer hemifrån än på kontoret. Faktiskt så mycket som 43% mer enligt OWL Lab

    Allt är dessvärre inte guld och gröna skogar, det finns en baksida med att arbeta hemifrån. Risken att känna sig ensam och isolerad kan leda till depression och utbrändhet. Detta har många fått erfara under 2020. De har helt enkelt blivit distans-zombies.

    När du arbetar hemifrån finns det en stor risk att du blir en distans-zombie. Ensamheten kryper sig på och isoleringen blir alltmer påtaglig. Det är inte längre lika fantastiskt att arbeta hemifrån som det var i början. De negativa känslorna brukar komma krypandes och du behöver anstränga dig för att hålla dom borta.

     

    Jag har under min karriär arbetat på distans längre perioder och har klarat mig bra. Min formel har varit att hitta en balans mellan fysisk aktivitet, hälsosam kost, vänner och familj. Det är grundpelarna för ens välbefinnande och när man arbetar hemma blir detta extra viktigt eftersom man behöver något som får en att komma ut. Något som bryter mönstret.

    Här delar jag med mig av några (lite udda) och finurliga tips som har hjälpt mig från att hamna i en nedåtgående spiral. Målet är att inte fastna i ekorrhjulet och att ha en varierande vardag.

    7 udda sätt att bibehålla balansen i vardagen när du arbetar hemifrån

     

    1. Planera vad du ska ha på dig kvällen innan.

    Det är lätt att du hamnar i ett mönster. Du vet, samma tröja varje dag, du sätter dig framför datorn 2 minuter efter att du har vaknat. Och det är inte bra. Det kan verka onödigt till en början men att klä sig som om du skulle till kontoret har sina fördelar. Du kommer inte bara se professionell ut, du kommer även känna dig mer professionell, precis som om du vore på kontoret. Du kommer att må bättre av det, tro mig.

    Men det stannar inte bara vid klädseln. Utgå från att vad som helt kan hända, precis som på kontoret. Då kommer du att vara redo för vad som helst, en digital-kaffe, ett ad hoc-möte med chefen eller att mjölken tar slut så att du måste gå och handla.

    Prova Easy Teams UCaaS kostnadsfritt

    2. Skapa en effektiv morgonrutin

    Dags att vakna. Starta dagen på bästa sätt MEN gör det enkelt för dig och stressa inte. För att ha en produktiv dag är det viktigt att du är utvilad.

    1. Hitta din dygnsrytm. Försök att lägga dig samma tid varje dag och håll detta även på helgerna. Att hitta sin egen dygnsrytm, kommer att hjälpa dig med din inre sovklocka vilket gör att det kommer bli naturlig för dig att vakna samma tid varje morgon.
    2. Precis som jag skriver om ovan. Förbered dig kvällen innan för en stressfri morgon.
    3. Gör något som höjer pulsen, en morgonpromenad, Yoga eller varför inte en cykeltur.
    4. Väck din hjärna genom att läsa intressanta artiklar, en kort morgonmeditation. Detta gör dig redo för att ta dig an dina arbetsuppgifter.

    Att skapa rutiner och hålla vid sina vanor är viktigt för att kunna hantera stress och oro.

     

    3. Sätt en regel för att gå ut

    Nej, det är inget skämt. När man får 10 minuter soltid om dagen och vädret är som de brukar vara en januarimånad blir det lätt att man håller sig inne. Det är viktigt att du tar dig ut minst en gång om dagen, ställ in en påminnelse så du inte gömmer det. Jag vet vad du tänker! Påminnelse? Jag kommer komma ihåg att gå ut. Nej det gör du inte! När du ställer in påminnelsen blir det ett åtagande och då ökar sannolikheten att du genomför det.

    Tänk så här: Tidigare hade du pendeltiden till och från jobbet. Lägg den tiden på att gå ut och få frisk luft. Regelbundna fysisk aktivitet leder till ökad produktivitet och det är en nyckelfaktor för att uppnå en balans mellan arbete och privatliv.

    4. Bygg alltid spellistor

    Att lyssna på musik är underbart, det väcker positiva känslor och minskar stresshormonet kortisol. Forskning visar att de flesta av oss trappar ner eller slutar upptäcka ny musik helt efter 30 års ålder! Data från Spotify påvisar att vid 33 års ålder är det troligt att en lyssnare aldrig kommer att lyssna på ny musik igen.

    Ny musik gör dig mottaglig för att lära dig nya saker eftersom det sänker stresshormonet kortisol. Logga in på din musiktjänst och börja skapa nya spellistor för morgondagen, det är inte bara stimulerande det är också kul! Jag vill passa på och tipsa om Spotifys fantastiska spellista som heter Discover Weekly, det är en playlist som genereras varje vecka med ny musik som är anpassad för dig.

     

    5. Placera saker som behöver uppmärksammas utom räckhåll.

    När du arbetar ensam är det lätt att skippa pauser eller raster men faktum är att pauser är viktig del av produktiviteten. Det är viktigt att du tar regelbundna pauser så du inte blir sittandes på din kontorsstol hela dagen

    • Lämna din telefon i köket. När du får notiser behöver gå till köket för att kolla till mobilen. Detta förutsätter att du inte får notiser var och varannan minut.
    • Förvara inte snacks eller drycker inom räckhåll. Gå upp och hämta när du vill ha något.
    • Ha ett trådlöst headset så du kan ha som vana att alltid går runt hemma när du är i samtal. Jag har det och jag snittar ca 5000 steg under arbetsdagen.

    Det jag vill ha sagt är att du ska röra på dig och inte sitta still för långa perioder i sträck. Det är dåligt för kroppen och för produktiviteten. Försök att röra dig en stund varje timma och har du en tex Apple Watch är du van vid notiserna ”Dags att röra på sig” Så… lyssna på klockan.

    5 priscilla-du-preez-OEdkPaxYMXU-unsplash

    Photo by Prisilla du Preez

    6. Se på dina favvo-serier, japp du läste rätt

    Fyra olika studier har kommit fram till samma resultat. Ett ensidigt förhållande till din TV-serie kan skapa verkliga känslor och det är bra! Att titta på ett avsnitt av The Sopranos när du känner dig nere kan hjälpa dig att känna dig mindre ensam och ge dig en känsla av att ha dina ”vänner” omkring dig. Detta fenomen uppstår även om man ser på sin favoritstreamer på Youtube eller Twitch.

     

    7. Umgås med andra

    Du kan göra allt ovan och fortfarande sakna en viktig ingrediens för ett balanserat liv: andra människor.

    Vi behöver människor i vårt liv för att vi ska må bra, det ökar vår livskvalité och vår livslängd. En mängd studier påvisar detta och New York Times hade en väldigt intressant artikel om just hur social isolering är en växande epidemi. När man jobbar hemma och inte har kollegor blir det inte lika naturligt och då är det viktigt att anstränga så du träffar andra, precis som vitamintabletter så behöver man sin dagliga dos av att träffa andra. Så se till att träffa människor – på det sättet som passar i tider som dessa.

    Fastna inte i ekorrhjulet

    Om du känner att blivit en distans-zombie och fastnat i det ökända ekorrhjulet är det bäst att ta ett steg tillbaka för att se hur du ska bryta mönstret och sedan prova något nytt.

    Distansarbete ger dig frihet och flexibilitet. Ta vara på den och skapa dina egna unika vanor för att dina dagar ska vara utmanade och roliga. Arbeta hemifrån är en förmån, ta vara på den möjligheten.

    Vill du veta mer om vår smarta telefonväxel?

    Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.


      Skriven av

      Burhan Kesapli

      Denna karismatiska herre har ett sött smeknamn med många kalorier, Bullen. Bullen har en intensiv energiförbrukning under dagen och narkolepsi efter 21.30. Drömmer om att springa långt på höga höjder.