Ge era kunder superservice med 3 enkla tips
En dålig kundserviceupplevelse kan fördärva även de finaste relationerna. Därför är det viktigt att se till att ni ger den...
Läs merVisst är det skönt att ha säkerställt en idé eller produktdesign med hela teamet. Du ställer frågan rakt ut och i retur får du ett rungande JA! Det kanske känns som en bra idé i stunden men i själva verket är den ganska dålig.
För att samla in feedback och data är en undersökning ditt säkraste kort.
Undersökningar hjälper dig samla insikter från massvis av folk. Oavsett om det är kunder, medarbetare eller en hel målgrupp hjälper undersökningen dig att få en bred åsikt i frågan.
För att lyckas med dina undersökningar ska vi gå igenom vad en undersökning är, olika typer av dem och hur man skapar en lyckad undersökning.
En undersökning är en forskningsmetod för att samla in data, information och feedback. Det görs med en rad riktade frågor. Vanligtvis genomförs en undersökning för att kunna göra antaganden och till exempel förutspå en marknad.
Det spelar ingen roll om du vill samla in feedback efter ett webinar, få förståelse för hur era kunder upplever servicen eller publicera en forskningsstudie så kan du göra det med en undersökning.
Att skapa skräddarsydda frågeformulär med hjälp av en undersökning hjälper dig att förstå vad som triggar dina kunder, hur nöjda de är samtidigt som du kan samla in värdefull feedback för att bättre bemöta marknaden.
Alla företag, oavsett bransch, mår bra av att regelbundet genomföra olika typer av kundundersökningar för att;
Möjligheterna med en undersökning är oändliga. Du kan mäta alltifrån vad folk tycker om koriander till hur er nyanställda upplever onboarding-programmet. Vi ska kika på några av de vanligaste typerna. Till exempel. Vad är en kundundersökning? Hur fungerar en marknadsundersökning?
Medarbetarundersökningar och resultaten används ofta i rekrytering för att påvisa hur bra arbetsplats medarbetarna tycker att de har.
Ett bra resultat leder ofta till enklare och bättre rekrytering.Eftersom undersökningen kan vara anonym är den här typen av undersökning ett av de mest effektiva sätt att få fram sanningen för att fortsätta utveckla företaget. Det kan vara alltifrån hur du kan förbättra ledarskapet till hur du skapar en engagerande arbetsplats. Oavsett syfte så vet vi att de flesta framgångsrika företagen kontinuerligt genomför olika typer av medarbetarundersökningar.
Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vår produkt till en vän eller kollega
Har du koll på det? För det är precis vad du får reda på i en NPS-undersökning. Genom att veta hur många kunder som uppskattar er produkt eller tjänst blir det enkelt att dra slutsatser baserat på deras åsikt.
När ni kartlägger era kunders uppfattning om ert varumärke kan ni snabbt fånga upp de som är missnöjda och ta reda hur ni kan göra dem till ambassadörer för ert varumärke. Med ambassadör menar vi en nöjd kund, en sådan som gladeligen berättar om er tjänst för en vän eller kollega.
När ni presterar bra i era NPS-mätningar kan ni starta en lavin (en positiv, metaforisk sådan). Lavinen ni skapar är en lavinartad försäljning där era kunder sprider budskapet om just er tjänst eller produkt och hur bra den faktiskt är!
Det här kanske inte kommer som en nyhet. Men även undersökningar, precis som andra initiativ på din arbetsplats, kräver tydliga mål. När det kommer till detta ska målen vara ännu tydligare och mer detaljerade än vanligt.
Det är inte tillräckligt att säga att målet med undersökningen är att ta reda på vad deltagarna tyckte om ert senaste webinar. Istället skulle du kunna målsätta något i stil med
Målet är att ta reda på vad som deltagarna upplevde minst intressant eller användbart under vårt webinar för att kunna förbättra och förenkla innehållet
Den senare typen av målsättning i en undersökning skapar en naturlig handslingplan för att fortsatt förbättra ett webinar, en process eller kanske en kampanj. Helt enkelt handlingsbara effekter av en väl genomförd undersökning.
Utöver målsättning kommer här några handfasta tills på hur du skapar en bra undersökning:
Låt oss prova. Här kommer samma tips. Fast med andra ord;
Exakt såsom i marknadsföring är det essentiellt att lämpa nyansen i spåren ur målgruppen. Sky ingenjörsmässiga terminologier och därtill även ett internt kotterispråk.
Bra fråga eller hur? Bra verktyg innehåller en hel uppsjö av frågetyper. Alltifrån radioknappar till likertskalor. Nyckeln till en lyckad undersökning är kontinuitet. Så börjar du med just likertskala är det de du ska försöka använda genomgående bland dina frågor för att inte förvirra deltagarna.
Självklart kan (och bör) du använda olika frågetyper men undvik att blanda de som är snarlika, då blir det lätt härdsmälta för deltagarna. Klassiska frågetyper som skär sig; likertskala och semantisk skala, välj en av dem!
Här följer några av de vanligaste frågetyperna och hur du ska använda dem.
Att regelbundet genomföra undersökningar banar väg för framgång. Du lär känna din marknad, kund och dina medarbetare. Du slipper gissa och ta beslut baserat på magkänsla.
Undersökningar är inget nytt fenomen för många. Men kanske för dig. Ta Apple som exempel. De uppger att NPS-undersökningar i deras butiker har genererat försäljning för ytterligare 25 miljoner dollar (!!!) … per år!
Så pass mycket försäljning tackar väl ingen nej till? Lägg till att nästan 60% av konsumenter enligt en studie uppger att de är villiga att byta leverantör enbart på grund av dålig kundservice. Så har du inte börjat med undersökningar är det nog dags för det!
Efter att ha läst det här blogginlägget hoppas jag att du tänker något i stil med ”det där verkar ju inte svårt” då har du fattat rätt. För det är Easy!
Vi har utvecklat en egen undersökningstjänst som är finns tillgänglig för våra kunder i samma app som de chattar, pratar i telefon och deltar i videomöten.
Vi på Easy Telefoni jobbar dagligen med undersökningar, vår support flitigast. Vilket har lett till att vi har en kundnöjdhet på 97,5% samt att 8 av 10 kunder väljer att stanna kvar som kunder efter 24 månader.
Såklart är det smickrande siffror, men bakom det döljer det sig hårt jobb, engagemang och en kundupplevelse i världsklass.
Vill du prova att vara en av våra nöjda kunder i 30 dagar? Det kostar ingenting.
Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.