Växellösningar: vi har listat de olika varianterna! | Easy Teams

Växellösningar: vi har listat de olika varianterna!

Att hitta rätt växellösning är faktiskt inte så svårt. Inte alls. Men det finns ett par olika varianter att välja bland. Så därför är det bra att ha koll på de olika lösningar som finns, och vilka fördelar respektive typ har.

I det här inlägget kommer du alltså att lära dig mer om:

  • Vilka typer av telefonväxlar finns det?
  • Vilka styrkor och svagheter har olika växellösningar?

Om man söker efter “telefonväxel” så får man fram många olika lösningar. Fasta växlar, mobila växlar, molnväxlar. Dessutom finns det såklart en mängd olika leverantörer. Så det gäller att ta reda på vilken typ som passar just din verksamhet. Här kikar vi på de vanligaste växellösningarna och vad som utmärker dem!

Fast telefonväxel

Den traditionella, fasta växeln har en analog anslutning mot telenätet. Det innebär at ditt företag har en fysisk hårdvara som är placerad i era lokaler. Den här typen av växlar kallas även för platsbaserade telefonväxlar. Den analoga telefonlinjen går in i telefonväxeln, som i sin tur går till personalens telefoner.

Fördelen med en traditionell växellösning är att det är en stabil växel. Den fungerar. Nackdelen är att dock att den har långtifrån lika många funktioner som sina lite mer moderna efterträdare. Den är dessutom omständlig att uppgradera (med nya funktioner) och kostar mycket pengar i inköp. Supporten är inte sällan dyr och krånglig.

Relaterat inlägg

Kommunikationsplattform: vad är det och vem behöver en?

Okej, tänk dig följande: Du får en fråga från en kund. Du minns bestämt att du pratade med din kollega...

Läs mer

Mobil växel

Detta är den telefonväxel som de flesta känner till. För många företag är en mobil lösning den första växellösning man skaffar sig, inte minst eftersom den enkelt aktiveras direkt hos företagets operatör. I den mobila växeln ligger hela växellösningen hos operatören och du slipper därför fysisk hårdvara. Inkommande samtal till ert växelnummer hanteras av er operatör, som i sin tur styr ut dem till den mobiltelefon som samtalet ska kopplas till.

Vad kan du göra i en mobil växel?

  • Koppla samtal
  • Justera öppettider
  • Hantera gruppnummer
  • Sköta hänvisningar
  • Ha fastnätsnummer i mobilen
  • Kömeddelande
  • Svarsservice
  • Kväll- och helgmeddelande
  • Röstbrevlåda
  • Möjlighet att koppla på Softphone

 

Vilka är fördelarna med en mobil växel?

En stor fördel är snabbheten. Det går snabbt att komma igång med en mobil växellösning. Utöver det är den dessutom både billig och flexibel. Man kan jobba var som helst och kan alltid vara tillgänglig, både på mobilnummer och fastnätsnummer. I den mobila växeln kan man också enkelt bestämma vilket nummer som ska visas när ni ringer från mobilen (till exempel: dolt-, mobil-, grupp-, eller fastnätsnummer).

I vår mobila växel har ni dessutom alltid full överblick på övriga kollegor, direkt i vår mobilapp. Ni kan till exempel se om de är upptagna i samtal eller är frånvarande.

En potentiell nackdel med en mobil lösning är att alla kollegor måste ha mobiltelefoner för att kunna vara med i lösningen, vilket kan bli dyrt.

Relaterat inlägg

Del 1: Varför ska man ha en telefonväxel?

Vilka företag behöver en telefonväxel och vad är syftet? Behöver småföretag en telefonväxel och hur många anställda behöver man vara...

Läs mer

Molnväxel

En allt vanligare växellösning är en så kallad molnväxel, eller en molnbaserad växel. Med växeln i molnet tar växelleverantören hand om all drift. Som kund behöver du alltså inte tänka på uppdateringar, säkerhet eller drift. Allt sköts av leverantören.

En molnbaserad växel hanterar allt som en traditionell växel klarar och mycket mer. Du integrerar enkelt företagets mobiler i växeln och all kommunikation går över internet. Det gör det bland annat billigt att ringa till kontor i utlandet.

Fördelar med molnväxel:

  • Kom igång snabbt
  • Ingen hårdvara
  • Integrera mobiltelefoni, fast telefoni och softphones
  • Skötsel, servicearbeten och uppgraderingar av mjukvara görs av leverantören
  • Hög informations- och driftsäkerhet
  • Hantera kömeddelande
  • Koppla på svarsservice
  • Schemalägg kvälls- och helgmeddelanden
  • Integrerad röstbrevlåda
  • Möjlighet att koppla på Softphone

En molnbaserad växellösning är en modern växel som är enkel att integrera med andra system som CRM och system för ärendehantering. Vår molnväxel har dessutom en mängd inbyggda funktioner, som svarsgrupper, videosamtal, telefonkonferenser, mobilapplikationer och röstbrevlåda. Läs mer om alla funktioner här

Integrationer i Easy Teams

Relaterat inlägg

Molnbaserad växel

En molnbaserad företagsväxel är en smart mjukvara för ditt företags växel. Du prenumererar helt enkelt på en smart och användarvänlig växellösning för ditt företag.

Läs mer

Kundplacerade IP-växlar

Nästintill alla molnbaserade växlar är någon form av IP-Växel. Skillnaden mellan en molnbaserad växel och en kundplacerad IP-växel är ett den senare av de två installeras på plats hos kunden. Med en egen IP-växel får ni dock tillgång till de flesta basfunktioner som en molnväxel erbjuder. Växeln använder internet och ger bra samtalskvalitet samt tillgång till videosamtal, röstbrevlåda och svarsgrupper. Ni får också möjlighet att integrera mobiltelefoner i växeln. Ni kan dessutom koppla på accesser med så kallade SIP-Trunkar vilket bland annat gör det möjligt att spela in samtal, sätta upp avancerade svarsgrupper och koppla på automatiska telefonister.

Fördelen med en kundplacerad IP-växel är att det går relativt snabbt att komma igång. Den stora nackdelen är dock kostnaden för hårdvara, installation och drift.

Relaterat inlägg

Del 2: Nu nördar vi in oss på svarsgrupper!

I förra avsnittet så gick jag igenom varför man ska ha en telefonväxel? Nu kommer vi nörda ner oss i...

Läs mer

Vilken växellösning passar bäst för er verksamhet?

När du ska bestämma dig för en lösning bör du fundera igenom hur ert behov ser ut idag och vilka funktioner som behövs idag. Kan ni arbeta mer effektivt med möjligheten att integrera växeln med andra system? Hur ser budgeten ut och hur mycket flexibilitet behöver ni?

 Samtidigt är det såklart också viktigt att tänka på framtiden:

  • Hur kan ert behov se ut i företaget om ett, två eller fem år?
  • Hur många kommer ni vara då?
  • Kommer ni att behöva lägga in nya avdelningar i växeln och hur enkelt är det att göra ändringar?
  • Vad händer om ni skulle behöva skala ner er växel?

Det är inte nödvändigt att ni har svar på dessa frågor. Men det är viktigt att veta vad växeln klarar av så att ni är förberedda. Utöver det finns det ett par andra frågor som ni bör fundera på:

  • Kommer ni enbart använda mobiltelefoner?
  • Vill ni kunna ringa via datorn (med hjälp av softphone)?
  • Behöver ni fasta telefoner?
  • Vill ni kunna koppla på svarsservice?

Om ni vill ha en flexibel och användarvänlig lösning där ni alltid har koll på budgeten och slipper installationer och support, så brukar en molnbaserad växel vara ett bra val.

Relaterat inlägg

Del 3: Har ni flow i ert samtalsflöde?

Nyanställningar. Nya avdelningar. Nya kundgrupper. Nya IT-system. Nytt kontor i Borås, Uppsala eller Karlstad. Digitaliserade arbetsprocesser. Produktlanseringar. Agil-projekt. Varje företag...

Läs mer

Vilka företag behöver en växel?

Om du precis startat eget behöver du i de allra flesta fall inte en telefonväxel. Det räcker med ett direktnummer och ett trevligt välkomstmeddelande på röstbrevlådan, så är du redo att ge dig ut i världen!

Utmaningen uppstår när ni blir fler än två och behöver koppla samtal, hantera öppettider, vidarebefordra samtal och hantera frånvaro. Då finns det fördelar med att strukturera upp inkommande kundsamtal och företagets telefoni. I det läget är telefonväxeln ett viktigt verktyg.  Växeln hjälper er att förenkla arbetsdagen genom att ta vara på samtal och ta bort onödig belastning.

Vi hjälper till!

Vår växel passar för de flesta typer av företag och verksamheter. Och du kan enkelt lägga till och ta bort både användare och funktioner när ditt företagsbehov ändras. Vi hjälper dig dessutom att sätta upp växeln från start, du behöver varken förkunskaper eller teknisk kompetens.

Prata med oss – med Easy Teams får du en flexibel växellösning med mängder av inbyggd funktionalitet som underlättar ditt företagets kommunikation! Både internt och externt. Vi hörs!

Relaterat inlägg

Fördelen med Mex abonnemang – maximera anknytningen

Dom flesta vet att det är viktigt att ha rätt abonnemang och rätt tjänster. Genom att välja till MEX-tjänsten på ditt mobilabonnemang och ha Easy Telefoni...

Läs mer

Vill du veta mer om vår smarta telefonväxel?

Lämna din e-post nedan så kontaktar vi dig inom en arbetsdag.


Skriven av

Burhan Kesapli

Denna karismatiska herre har ett sött smeknamn med många kalorier, Bullen. Bullen har en intensiv energiförbrukning under dagen och narkolepsi efter 21.30. Drömmer om att springa långt på höga höjder.